Andai manusia tahu akan keindahan ciptaan Illahi , aku pasti akan berhenti sebentar dunia ini.

20 February 2012

Cantik.

"Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menciptakan pasangan - lelaki dan perempuan, -"
[Quran 53:45]

#Harini ada tazkirah selepas perhimpunan dekat sekolah pagi tadi . Meh saya nak share sikit apa yang saya dapat (~^O^)~ *excited mood*

Saya perempuan dan saya pasti pembaca yang baca blog saya yang tak berapa nak ohsem ni pun ada yang berjantina perempuan . Tak ada yang khunsa pondan bukan ? Err , niat saya nak bagi muka awak-awak semua semanis kurma tahu . Tak syok baca entry blog muka masam mencuka bukan ? 
Baiklah , tips-tips yang boleh saya bagi kepada anak gadis yang comel-comel agar kita cantik dalam dan cantik luar adalah :

Menjaga kebersihan. Ya , kita kena jaga kebersihan dari hujung rambut sampai ke hujung kaki . Apatah lagi kita yang perempuan ni asyik sangat dapat 'cuti raya' , so tuala yang awak-awak selalu guna tu janganlah lupa basuh . Ada orang cakap kalau tak basuh tuala tersebut , nanti ada 'sesuatu' yang makan darah pada tuala tersebut . Siapa ? Wallahualam . Kalau tak betul pun , cerita-cerita orang itu membawa maksud kita kena jaga kebersihan . Bukankah agama kita sendiri menitikberatkan tentang hal tersebut ? 

Kebersihan rohani. Tudung dah lipat kemas . Baju bersih , siap letak softland lagi . Tapi kali hati kosong bagaikan pepohon layu yang hanya tunggu masa menyembah bumi pun tidak guna juga . Hidup tanpa penghayatan adalah kosong yang tak terisi . Jadi simbahkanlah jiwa dengan banyak berzikir kepada Allah . Sentiasa membaca Al-Quran . Tak kiralah dekat bus setop ke , monorel ke , LRT ke , kalau awak-awak stop for a minute and recite for a while , insyaallah dah baguslah tu . Biarlah orang nak pandang kita pelik baca Al-Quran . Bukan ke negara kita menggalakkan amalam membaca ? Lagi satu , kalau rasa segan nak bawa besar-besar . Bawa yang kecil-kecil yang tomei tu . Ada yang warna purple and pink cover dia *wink wink* 

Tapi yang paling penting , bukannya sekerap mana kita bawa Al-Quran tu kita bawa kesana kemari , sekerap mana kita membaca dan mengamalkan apa yang terkandung dalamnya . Ok antum ? ^^

Menutup aurat. Kalau semua nak tahu , jangan suruh adik-adik atau muslimah lain pakai tudung tetapi suruh mereka menutup aurat . Pakai tudung dan menutup aurat kan lain . Ya , saya mengaku bagi kalangan pelajar sekolah ofkoslah tutup aurat dekat sekolah tetapi sayang bila keluar dari pagar sekolah tidak seperti yang biasa dilihat ketika dia berada di sekolah . You know , bukan kita jaga aurat dekat sekolah saja tapi dimana-mana kita berada sampailah waktunya kita kembali kepada Maha Menyayangi .

Jaga pergaulan. Hahaaaa . . . . Yang ni best ni . Kalau nak tahu , kita nak berkawan dengan berlainan jantina pun boleh saja tetapi ada batasan . Sedangkan kita sesama kaum pun ada batasan . Aurat perempuan sesama perempuan adalah dari pusat sehingga paras lutut . Kalau aurat perempuan sesama lelaki adalah semua anggota badan kecuali muka dan pergelangan tangan . Saya tekankan juga fasal kaki . Kaki adalah aurat dan haram ditunjukkan . So , don't take it as granted . Perempuan adalah jenis fragile dan selalu jadi bahan fitnah . Beware .

That's all . May Allah bless us . Insyaallah . Assalamualaikum .

No comments:

Post a Comment

Orang yang berkata baik-baik adalah orang yang sangat disayangi oleh Allah .